De verbluffende geschiedenis van de piano. - pianoplek.nl
Dé plek voor muziekliefhebbers!
Geschiedenis 19 januari 2018
mm
Jaap Geen reacties

Snel en makkelijk piano leren spelen? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn!

Ja! Ik wil makkelijk en snel piano leren spelen!

Weet jij hoe de geschiedenis van de piano eruitzag? Weet jij dat mensen duizend jaar geleden al begonnen met ‘piano’s’ maken?
Weet jij dat de piano een slag-, toets-, én snaarinstrument is? Lees gauw verder en ontdek hier de verbluffende geschiedenis van de piano!

De geschiedenis van de piano

De geschiedenis van de piano is erg groot. Duizend jaar geleden waren er al mensen die met hamertjes op strakgespannen snaren sloegen en zo ‘pianootjes’ maakten. Later kwam de klavecimbel, een voorloper van de piano. Het heeft eeuwen geduurd totdat de piano werd gemaakt zoals wij die nu kennen.

Wil jij weten hoe de geschiedenis van de piano eruitzag en wat de piano heeft betekent voor de muziekwereld?

Lees dan snel verder!

 

Voorlopers van de piano

Er zijn heel veel voorlopers van de piano geweest voordat de piano werd uitgevonden zoals wij hem nu kennen. De ontwikkeling van de van de piano is al zeker duizend jaar geleden begonnen. Toen bouwden mensen al aan muziekinstrumenten  en maakten ze instrumenten waar al wel een beetje hetzelfde idee achter zit als bij de piano.

 

Hakkeborden

Duizend jaar geleden maakten mensen al voorwerpen die op piano’s leken. Die noemden ze hakkeborden. Een hakkebord was eigenlijk gewoon heel simpel een houten plank met daarop strakgespannen snaren. Daar sloegen ze dan met hamertjes op zodat er muziek uitkwam.

Hakkebord

Deze stijl van muziek was nog erg primitief, maar de hele muziekwereld stond toen nog in de kinderschoenen, ook al werd er al druk geëxperimenteerd met allerlei instrumenten. De allereerste muziekinstrumenten werden al veel eerder uitgevonden, vele duizenden jaren geleden. Je moet dan denken aan een hoorn of iets dergelijks.

 

Klavecimbel

Een klavecimbel lijkt al wat meer op de piano zoals wij die kennen. De klavecimbel is heel belangrijk geweest in de geschiedenis van de piano.

Hieronder zie je een klavecimbel.

Klavecimbel

Je ziet dat een klavecimbel al aardig lijkt op een piano. Er is echter een groot verschil. Als je op een toets drukt van een piano, slaat er een hamertje tegen een snaar.  Als je bij een klavecimbel op een toets drukt gebeurt er iets heel anders.

Bij een klavecimbel wordt de snaar getokkeld als je een toets indrukt. Een pennetje tikt dan tegen de snaar. Dat is meer het idee van een harp. Een klavecimbel is daarom ook geen slaginstrument.

Een groot probleem van de klavecimbel was dat de klavecimbel niet hard of zacht kon spelen. Alle tonen speelde je

altijd met dezelfde geluidsterkte. Dat was best wel vervelend, vond een Italiaan, dus hij bedacht de :

 

Gravicembalo col piano e forte

He? Wat is dat nou? Een Gravicembalo co piano e forte? Wat is dat?

De Gravicembalo co piano e forte was een uitvinding van de Italiaanse klavecimbelbouwer  Bartolommeo Cristofori.Hij was een klavecimbelbouwer en hij wou wel eens een klavecimbel waarmee je én hard én zacht kon spelen. Zo bouwde Bartolommeo Cristofori de  Gravicembalo co piano e forte. Dat betekent gewoon: klavecimbel met zacht en hard!

Hij wordt gezien als de grondlegger van de  piano.  Bartolommeo ontwierp namelijk een hele nieuwe techniek voor klavecimbels. In Bartolommeo’s uitvinding werden de snaren niet meer getokkeld door een veer, maar de snaren werden aangeslagen door hamertjes die met leer bekleed waren.

De klank werd een stuk mooier door dit nieuwe mechaniek en wat vooral heel belangrijk was, je kon er hard én zacht op spelen. Deze uitvinding is heel belangrijk omdat zowat alle muziekstukken gebruik maken van harder en zachter spelen.

 

Piano-forte

Later noemde men Bartolommeo’s uitvinding de piano-forte. Forte is een uit Italië afkomstige muziekterm, dat betekent dat er luid gespeeld wordt. Met piano-forte bedoelde men dat het een piano was waar je hard en zacht op kon spelen.

Piano Forte

Hierboven zie je een piano-forte. Deze lijkt al erg op de tegenwoordige vleugel piano. In een piano-forte en in een vleugel liggen de snaren namelijk plat. Dat zorgt voor een iets beter en mooier geluid. Tegenwoordig staan in de meeste piano’s de snaren rechtop.

 

Buffet piano

Na de piano-forte zijn de ontwikkelingen van piano’s maar doorgegaan. Eerst bestond het raam waarop de snaren lagen uit houtwerk. Het houtwerk kon na verdere ontwikkelingen de trekkracht van de snaren niet meer goed aan en ging uitzetten. Dat leidde tot minder mooie tonen. Daarom werd er een metalen raam op gemaakt.

Later werden de snaren ook omhoog gespannen. Ook werden de snaren kruislings gespannen. Dat kruislings spannen heeft grote voordelen. Als de snaren kruislings gespannen zijn, kunnen de bas snaren langer zijn, en kun je dus meer lage tonen krijgen. Ook zorgt het kruislings spannen van de snaren voor een betere snarenverdeling, waardoor de klank voller word.

In de 19e eeuw werd er een belangrijke vooruitgang geboekt. Een Duits-Franse muziekontwerper bedacht een verbetering voor de piano. Als de toets omhoog ging, klapte het hamertje niet meteen helemaal terug, maar werd opgevangen door een leren vangertje. Daardoor kon het hamertje meteen weer slaan en kon je veel sneller eenzelfde toon achterelkaar spelen.

Buffetpiano

De piano werd nog verder ontwikkeld, er kwamen pedalen bij en dergelijke. In de 20e eeuw werd de buffetpiano, de piano zoals wij hem nu kennen, uitgevonden. Bij een buffetpiano zit er op de hamertjes een laagje vilt. Als je een toets loslaat wordt de demper onmiddellijk tegen de snaar geduwd en verstomd de toon meteen.

De buffetpiano heet niet voor niks buffetpiano. Zijn vorm lijkt erg op een buffet. In een buffetpiano staan de snaren kruislings hooggespannen. Je hebt nog veel meer soorten piano’s en vleugels. Als je daar meer over wilt weten ga dan naar soorten piano’s.

 

Pedalen

De meeste piano’s hebben pedalen. Sommigen twee, anderen drie. Maar hoe zijn die pedalen daar gekomen en wat doen zij eigenlijk? Al  in 1783 had een Engelse pianofabrikant, Broadwood, het pedaal uitgevonden. Hij kreeg hierop patent. Er zij 3 verschillende pedalen. Twee die bijna alle piano’s hebben, en nog één extra.

 

Linkerpedaal

Als je op het linkerpedaal drukt klinkt de toon een stuk zachter. Als je het linkerpedaal indrukt,  verschuif je namelijk het hele mechaniek in de piano iets naar rechts. De hamerkoppen worden dan dichter bij de snaren gebracht, waardoor ze minder hard erop slaan als je op een toets drukt.

Als de hamerkoppen iets naar rechts schuiven, raken de hamerkoppen dan ook minder snaren per toets. Normaal raken ze er drie, maar als je het linkerpedaal indrukt, raken ze er nog maar 1 of hooguit twee. Vandaar ook dat de tonen een stuk  zachter klinken. De muziekterm daarvoor is  una corda. Dat betekent één snaar, om dat de hamertjes nog maar 1 snaar raken. De muziekterm voor de normale positie van de hamerkoppen is tre corde. Dat betekent 3 snaren.

 

Rechterpedaal

Als je heet rechterpedaal indrukt, klinkt de toon langer door. Dit komt omdat je met het rechterpedaal alle dempers van de snaren afhaalt. De toon kan dan gewoon doorklinken en wordt niet gedempt. De naam van dit pedaal is sustainpedaal. Dit pedaal wordt het meest gebruikt. Hierdoor kun je ook allerlei variatie aanbrengen in muziekstukken of liedjes. Als mensen het over ‘met het pedaal spelen’ hebben, bedoelen ze dit pedaal.

 

Middelste pedaal

Niet alle piano’s hebben een derde pedaal. Als ze die wel hebben, zit die in het midden. Dit middelste pedaal kan twee functies hebben.

Een moderatorpedaal of studiepedaal duwt een strook vilt tussen de hamers en de snaren. Daardoor wordt het geluid in één keer gedempt. Dit pedaal wordt vaak gebruikt om overlast te voorkomen.

Als er een sostenutopedaal op je piano zit, laat die alle tonen van alle toetsen die je op dat moment ingedrukt hebt doorklinken. De meeste piano’s hebben dit niet, vaak alleen grotere piano’s en vleugels,

Piano leren spelen

Piano leren spelen is leuk, vooral als je nu weet hoe de hele piano in elkaar zit. Maar hoe leer je nu makkelijk en snel piano spelen?

Pianopro is een online cursus waar je zonder enige ervaring,verrassend snel en simpel de mooiste liedjes op de piano leert spelen!

Je gaat hier snel piano leren spelen op basis van akkoorden, waardoor je na een korte tijd al ‘95% van de liedjes die je op de radio hoort kunt spelen!

 

Steven Pruis, een professioneel pianospeler die al van zijn 10e piano speelt, heeft Pianopro opgezet. Hij heeft al Meer dan 20.000 cursisten! Waaronder ook

  • Sonja Bakker
  • SLAM!FM DJ Robin Leféber
  • Gordon
  • Hockey international Eva de Goede
  • Internationale DJ en muziekproducer Ricky Rivaro

Wil jij  makkelijk en snel piano leren spelen? Dan raad ik je pianopro van Steven Pruis van harte aan.

Wil jij meer informatie over pianopro? “Ontdek hoe je zonder enige ervaring, verrassend snel en simpel de mooiste liedjes op de piano leert spelen!”

Ja! Ik wil makkelijk en snel piano leren spelen!

Snel en makkelijk piano leren spelen? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn!

Ja! Ik wil makkelijk en snel piano leren spelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *